Stockfotót vásárolsz? Ügynökséggel készíttetsz tartalmat vállalkozásodnak? Reklámügynökségként stock tartalomból készítesz kreatív anyagot megrendelésre? Ideje tisztázni, hogy kié is a megvásárolt stockfotó, stockvideó és ki kinek adhatja tovább!

Fotóügynökségi munkánk során számtalanszol tapasztaljuk, hogy a Royalty Free (RF) tartalmak jogosítását illetően rengeteg alaptalan félreértésből és félreértelmezésből adódó tévhit terjedt el, még a szakmán belül is, nemhogy a laikus vásárlók, eseti felhasználók esetén. A stock ügynökségek felhasználási, illetve jogosítási feltételei eltérhetnek egymástól, de az alapok azonosak. Sajnos sok ügynökség a jogosítás megbonyolításával és a legális vásárlók anyagi terheinek növelésével próbálja kompenzálni az ingyenes letöltő oldalak okozta bevételkiesést. Mi az 123RF-nél széles konstrukcióválasztékkal és a piacon egyedülállóan nagy jogosítási tapasztalattal próbálunk a legális felhasználók hasznára válni.

Tisztázzuk hát az alap dolgokat!

A Royalty Free jogosítási forma nevében szereplő „free” szó nem azt jelenti, hogy ez ingyen lenne. A jogdíjmentességet jelöli, a mű közlési jogait egyszer már megvásárló cég, vagy természetes személy számára. Tehát, aki megveszi a közlési jogait, az „örök idő meg két nap” használhatja a tartalmat a jogosításnak megfelelő módon. A nyers és szerkesztett tartalmak gyártói és felhasználói között viszont gyakorta felvetődő kérdés:

KIÉ ITT A KÉP?

Ügynökség: A kreatív tartalmat készítő ügynökség, vállalkozás, magánszemély, aki ezt a kreatív tartalmat ügyfele részére készíti el és adja át.

Az ügynökségi felhasználó által megvásárolt RF tartalom felhasználási jogosítás korlátlan időre szól ezért ő a tartalmat akár több projektjében is felhasználhatja, a közlési jogot örökösen birtokolja. Viszont ezt a tartalmat, „nyers” formában senkinek sem adhatja tovább. Ez a fotóügynökség privilégiuma, mivel a szerzővel a fotóügynökség áll kapcsolatban. A forgalmazás rajta keresztül marad átlátható. Az ügynökség (marketingügynökség, weboldal készítő, grafikus, designer, stb…) csak a legálisan megvásárolt RF tartalomból készített kreatív alkotást (weblap, közösségimédia poszt, banner, óriásplakát stb..) adhatja tovább az őt szerződésesen megbízó ügyfelének, a szerződésben meghatározott feltételekkel. A szerződés meglétét a legkisebb munka esetén is javasoljuk, mivel a későbbi jogosulatlan felhasználási megkereséseknél az ügynökségi tartalom felhasználója csak azzal tudja igazolni büntetlenséget.

Egyéni, céges felhasználó: Saját vállalkozása részére, vagy az őt hivatalos munkaviszonyban alkalmazó cég megbízásából vásárol tartalom jogosítást. Egyéni vállalkozókra, akik megbízóik számára állítanak elő kreatív tartalmakat, az ügynökségi értelmezés vonatkozik. A tartalmak vállalkozása, cégcsoportja üzleti platformjain jelennek meg. Ebben az esetben a letöltött „nyers” stock tartalom közlési jogaival a megvásárlást számlával igazolni tudó cég, cégcsoport, örökösen rendelkezhet. A nyers tartalmat harmadik fél számára tovább nem adhatja.

Egyéni, magán felhasználó: A letöltött tartalmakat csak saját célra használja fel, azt semmilyen formában tovább nem adja. Itt a letöltő természetes személy rendelkezhet a továbbiakban a letöltött tartalmak felhasználási jogaival.

Nézzünk néhány konkrét példát:

  • Marketing ügynökségként bannert készítek az ügyfelem számára. A stock képet szerkesztem, szövegezem és megfelelő formátumba konvertálom és átadom az ügyfélnek.

A stock tartalmat nem adhatom át az ügyfelemnek, csak a megbízási szerződésben rögzített szerkesztett bannert adhatom neki oda. A letöltött képet bármikor újra felhasználhatom, más munkáimban is a felhasználási feltételeket betartva.

  • PR ügynökségként sajtóközleményhez töltesz le stock képeket, amit a sajtóanyaggal együtt szeretnél kiküldeni.

A kiküldött sajtóanyagba beágyazott képeket csak az azolat jogosító PR ügynökség használhatja örökösen. A sajtó csak a PR ügynökség által kiküldött szerkesztett anyagot használhatja és csak az adott sajtóközlemény kontextusában. A PR ügynökség a sajtóanyagban, nyers stockfotót nem küldhet!

  • Cégnél alkalmazott marketing menedzserként a cég nevében beregisztrálok az oldalra és onnan céges banner elkészítése céljából képet töltök le.

A letöltött stock tartalmat az engem alkalmazó cég minden szervezeti egysége és alvállalata korlátlan ideig használhatja, a felhasználási feltételeket betartva.

  • Magánszemélyként regisztrálva, saját közösségimédia oldalamra borítóképet töltök le.

A letöltött tartalmat élethosszig használhatom, felhasználási feltételeket betartva. Azt nyers formában más személy számára tovább nem adhatom.

Mit tegyünk, ha igazolni kell a tartalom felhasználásunk jogosságát?

Többször érkezhet megkeresés a céges, vagy magán oldalainkon megjelenő vizuális tartalmak jogosságát illetően. Legtöbbször a külföldi ügyvédi irodák (Pl.: Fechner Legal, CopyTrack, stb…) kapnak megbízást a szerzőktől, hogy kutassák fel az illegális felhasználókat. A nevünkre regisztrált webes felületeinken megjelenő tartalmaink jogszerűségét igazolhatjuk:

  • A fotóügynökségtől kapott számlával és letöltési listával
  • A tartalom készítő ügynökséggel, céggel, személlyel kötött szerződéssel.

Itt érdemes kiemelni, hogy az oldalainkon megjelenő minden tartalomért mi tartozunk felelősséggel, tehát minden, ott feltűnő képről, grafikáról, videóról rendelkeznünk kell jogosítási igazolással.

Végül a KIÉ ITT A KÉP? kérdésre a legegyszerűbb válasz: Azé, aki jogszerűen és igazolhatóan jut hozzá.

További információkért és segítségért hívd 24 órás magyarországi ügyfélszolgálatunkat a 06-30-844-07-61-es számon.